So‘nggi jadidning qizi


Saqlash
18:28 / 24.01.2025 889 0

Begali Qosimov ilmiy faoliyatining hammasini to‘laligicha jadidlar mavzusiga bag‘ishlagan, ularning ma’rifatparvarlik sohasidagi, millatni uyg‘otib hozirgi zamon sivilizatsiyasiga esh qilish yo‘lidagi harakatlarini davom ettirgan edi. Deyarli yarim asr davom etgan bu ish jarayonida Begalining o‘zi ham jadidlarning qay bir xislatlarini o‘zlashtirib olgandek ko‘rinardi. Shuning uchun “So‘nggi jadid” degan laqab unga juda mos tushgan edi…

 

Begali doktorlik dissertatsiyasi ustida ish boshladi. Tabiiyki, bu tadqiqot ham jadidizm masalasiga bag‘ishlangan bo‘lib, endi Begali uni katta ko‘lamda, hamma nazariy jihatlari bilan birga yoritishni maqsad qilib qo‘ygan edi. Biroq bu paytga kelib, mafkuramizda yana bir evrilish sodir bo‘ldi endi jadidlar masalasini umuman tilga olish mushkul bo‘lib qoldi. Mahalliy “dohiylar”imizdan allaqaysisi, bilsa-bilmasa, “Jadidlar sinfiy dushmanimizdir” degan “hikmat”ni aytipti. Sho‘rolar davrida, ayniqsa O‘zbekistonda mafkura ana shunaqa ahvolda edi. Nima qilmoq kerak? Bu mavzudan voz kechish o‘zbek adabiyotining chorak asrlik tarixidan voz kechish demak edi. XX asr birinchi choragidagi adabiyot tarix sahifalaridan o‘chirib tashlansa, adabiyot rivojida uzilish ro‘y berar, uning tadrijiy rivojlanish yo‘llarini izohlash mumkin bo‘lmay qolardi…

 

Ozod SHARAFIDDINOV,

O‘zbekiston qahramoni

 

Bolaligimda otamning ishdan kelishini uxlamay kutardim. Meni har kuni ozroq o‘ynatib, so‘ng bag‘riga bosgancha sekingina “Girya”ni kuylardi. Hadeganda uxlayvermasam birin-ketin g‘azal o‘qirdi. Otam xirgoyi qilmasa uxlab qolganimni sira eslolmayman.

 

To‘ng‘ich farzandman. Ismimni Adiba deb otam qo‘ygan. Adabiyotga daxldor odam bo‘lishimni istab shu ismni tanlagan deb o‘ylayman. Bir singlim, ikki ukam bor. Otam hammamizni birday yaxshi ko‘rar, birday ardoqlardi. Har birimizga alohida e’tibor qaratardi.

 

 

Har bahorda otamning ota yurti Qashqadaryoga borardik. Har safar dovon orqali yurardik. Doim lola terishga to‘xtardik. Otam yo‘l-yo‘lakay manzillarning tarixini to‘lib-toshib gapirib berardi. Tarixda bo‘lgan voqealar ko‘z oldimizda jonlanib, buyuk Amir Temur bobomiz yonimizda turganday bo‘lardi go‘yo. Shuning uchun biz – bolalar otamni eshitishni xush ko‘rardik. Ko‘pincha adabiyotshunos Qozoqboy Yo‘ldosh yoki shifokor Jumanazar Beknazarov biz bilan qishlog‘imizga borardi. Ular bora-borguncha she’r o‘qirdi.

 

Qishloqqa kirmay, avval bobom va momomning qabrini ziyorat qilardik.

 

So‘ngra bobo hovlimizda bayram boshlanib ketardi. Hamma bizni intiq kutgan, diydorni sog‘ingan bo‘lardi. Amma-yu amakilarim bilan dasturxon boshida gurung bo‘lardi. Bahr-u baytga ulangan suhbatlar yarim tungacha davom etardi. Bahr-u baytda har doim biz yutqazganmiz, chunki ular ko‘p she’r yodlashgan edi.

 

Amaki va ammalarimning aytishicha, otam maktabda a’lo bahoga o‘qigan ekan. Ilmga chanqoqligi bois o‘n besh yoshidayoq talaba bo‘lgan. O‘ylashimcha, otamning yetuk olim bo‘lishida oiladagi muhit muhim ahamiyat kasb etgan. Chunki otamning ota-bobolari ham ilmli, san’atga oshufta kishilar bo‘lgan. Ilmga, san’atga oshuftalik ajdodlar genidan o‘tgan deya gapirardi amakim Shomurod Qosimov. Bobom qishning uzun tunlarida farzandlarini sandal atrofiga yig‘ib, dutor chalib berar ekan. Shundanmi, otam ham dutorni maromiga yetkazib chalardi.

 

Uyimizdagilar otam uch marta o‘limdan qolganini ko‘p eslashadi. Chaqaloqligida otam qattiq kasal bo‘ladi. Hech qanday dori-darmon kor qilmaydi. Isitmasi tushavermagach, bobom “asrab qololmasak yolg‘onchining shamolini ham bir ko‘rsin” deb chaqaloqni tashqariga olib chiqib, shamolga qaratib qo‘yadi. Shundan keyin xudoning marhamati bilan otam tuzalib ketadi.

 

Bir kuni cho‘milishga borgan otam ariqqa kalla tashlaydi-yu, ancha vaqt suv yuziga qaytib chiqmaydi. Olisroqda buni kuzatib turgan bobom o‘g‘lini qutqarib oladi.

 

Uchinchisida bo‘lajak olim tok urishidan omon qoladi.

 

Shularni eslaganimda, Xudo otamning jonini katta ishlar uchun asrab qolganmikan deb o‘ylayman.